Mindenki jó valamiben – önbizalmat fejlesztő könyvek gyerekeknek és felnőtteknek
Bőséges szakirodalom áll rendelkezésünkre a témával kapcsolatban, és szerencsére egyre több szó esik arról, hogyan segíthetünk gyerekeinknek önbizalmuk megtartásában, és ha sérül, hogyan állíthatjuk vissza. Összegyűjtöttük a számunkra sok hasznos információval szolgáló könyveket, a gyerekeket segítő meséket, illetve gyakorlati tanácsokat is a témáról.
Egy rosszul megválasztott mondat sok kárt tehet hónapokra, évekre, egy életre elveheti a kedvünket. Sajnos a legtöbbünknek vannak ilyen emlékei mind a kortárs csoport, mind az oktatási intézmények, család részéről. Ha egy törés már megtörtént, akkor elég sok idő, illetve munka a helyrehozása, de nem lehetetlen. Ha magunk nem boldogulunk, hívjuk segítségül sok remek szerző könyveit, akik rengeteg kutatásra alapozva adnak gyakorlati tanácsokat és támogatást.
KÖNYVEK FELNŐTTEKNEK (nem csak gyerekekről, hanem önmagukról is)
A Magyarországon is nagy sikert aratott Játékos nevelés világhírű szerzője, új könyvében a gyermekkori félelmek és szorongások kezeléséhez ad kreatív, gyakorlatias segítséget.
Vekerdy Tamás könyvei
Itt mindjárt kettő, a témához szorosan kapcsolódó művet is ajánlunk. Az Érzelmi biztonságot, hiszen szülőként az érzelmi biztonság megadása a legjobb lehetőségünk arra, hogy megvédjük gyerekeinket a normálisnál nagyobb mértékű szorongástól, a sodródástól, a személytelen, így személyiséget roncsoló kapcsolatoktól. A Jól szeretni c. könyvben előadásai után a szülőkkel folytatott beszélgetések tanulságait osztja meg a szerző.
Önbizalom, önbecsülés, önértékelés
A Nyitott Akadémia előadásai elérhetőek CD formájában, ahol a témáról Prof. Dr. Bagdy Emőke, Dr. Kádár Annamária, Kozma-Vízkeleti Dániel, Pál Ferenc (Feri atya), Dr. Szondy Máté és Dr. V. Komlósi Annamária előadását hallgathatjátok meg.
Ez a könyv arról szól, miként csökkenthetjük gyermekeink életében a fékevesztett tempót, a stresszt, a képernyők uralmát, a tárgyak, tevékenységek és tagolatlan információk sokaságát, melyek anélkül árasztják el és teszik függővé őket, hogy igazi örömet nyújtanának nekik. A világhírű pszichológus-pedagógus szerző műve több országban valóságos mozgalmat indított el. Több pontjával tudunk azonosulni, és szívesen alkalmazzuk a hétköznapokban.
Amit rosszul tudunk a gyerekekről
Mikor ártunk a dicsérettel, és hogyan motiválhatunk vele igazán jól? Mi a testvér-konfliktusok oka, és miként csökkenthetjük gyakoriságukat? Miért állítják a tudósok, hogy kamaszoknál a szülőkkel való vita a tisztelet jele, és éppen hogy erősíti a kapcsolatot? Hogyan tanítható az önkontroll, és mit nyerhet vele a gyerekünk? Izgalmas kérdések, friss kutatási eredmények. Számunkra rengeteg érdekes tanulsággal szolgált a könyv. Egy kicsit „magyarosítani” kell az amerikai viszonyokra vonatkozó dolgokat, gondolatokat, de a tendenciák hasonlóak.
Gyereknevelés hatalmi harcok nélkül
A Gyereknevelés hatalmi harcok nélkül arra buzdít, hogy álljunk át gyermekünk oldalára. Hiszen végtére is egy csapat vagyunk! Legyünk higgadt, magabiztos hajóskapitányok közös életünk tengerén, szélcsendben és viharban egyaránt! Ha erős támaszként állunk csemeténk mellett a legválságosabb pillanatokban is, ha értékeljük egyedi tulajdonságait, ha képesek vagyunk a jelenben élni és örülni az együtt átélt pillanatoknak, hamarosan úgy fogjuk érezni: gyermekünket kicserélték.
A Szülők feltétel nélkül állításait komoly kutatások támasztják alá, miközben rengeteg gyakorlati tanáccsal látja el a hagyományos fegyelmezés ördögi köréből kitörni vágyó szülőket.
Boldizsár Ildikó Mesetererápia, illetve meseválogatások gyerekeknek és felnőtteknek
Boldizsár Ildikó válogatásai felnőtteknek és gyerekeknek is segíthetnek többféle életszakaszban. A mesék a hagyomány által megszentelt tudás hordozói, s nemcsak vigaszt és bátorítást adnak, hanem arra is képesek, hogy bizonyos lelki és fizikai fájdalmakat enyhítsenek. Meseterápia című könyvét ajánljuk, de érdemes gyerekeknek szóló fiús és lányos meséket, illetve a felnőtteknek szóló köteteket forgatni, melyek közül nagy kedvenceink: Mesekalauz úton lévőknek, Mesék az élet csodáiról és Mesék anyákról c. könyvek.
SEGÍTŐ KÖNYVEK GYEREKEKNEK
A napi rutinba beépített gyakorlatokkal megalapozhatjuk gyermekünkben a jóga szeretetét, és egy olyan eszközt adhatunk a kezébe, amely egész életében hasznára lesz a belső egyensúly megteremtésében és helyreállításában. A kötetet Jon Kabat-Zinn, a mindfulness módszerének világhírű kidolgozója és dr. Kádár Annamária, a népszerű Mesepszichológia könyvek szerzője is jó szívvel ajánlja, de mi is nagyon szeretjük.
Lilla és Tündérbogyó – EQ fejlesztő mesék
„Miért is van szükség az érzelmi intelligencia fejlesztésére gyermekkorban? Ahhoz, hogy lelkileg egészséges felnőtteké váljunk, jó kapcsolatokat alakítsunk ki, képesek legyünk együttműködni másokkal, saját érdekeinket érvényesíteni, kezelni a konfliktusainkat, és helyes döntéseket hozni, tárgyi tudásunk mellett elemi szükségünk van „érzelmi ügyességre”, pallérozottságra is: az érzelmek felismerésének, megfogalmazásának és hatékony szabályozásának képességére.” A szerző, dr. Kádár Annamária Mesepszichológia 1., 2. c. könyvét is ajánljuk a szülőknek. Régebbi interjúnkat vele itt olvashatjátok.
Relaxációs mesekönyvek
A Buborékrepülés, A dühös polip és a Vidra-öböl című könyveket is szívesen forgatjuk. Milyen nagy dolog, ha már egészen kicsi korban megtanulják, hogyan nyugtassák meg magukat, valamint a testtudatot is nagy mértékben fejleszti. Ezeknek a könyveknek csupán az illusztrációjával nem vagyunk kibékülve, de a meséket érdemes kipróbálni.
Varázspálca szakszervíz és a Kolibri Kiadó könyvTárs sorozata
„A korábban zárkózott gyerekünkből pozitív gondolkodású, sokkal tudatosabb és felszabadultabb kislány lett. Remélem, minél több emberhez eljut ez az újfajta szemlélet.” – egy 8 éves kislány apukája. Ennél jobb ajánlás nem is kell. Mesék a nemalvásról, az orvostól való félelemről, a dühkitörésekről, a vesztés nehézségéről és a mindennapi gyerek-szülő konfliktusokról. Mi is nagyon szeretjük ezt a könyvet, sőt várjuk a további meséket a szerzőktől. A könyvTárs sorozat további könyveit is szertettel ajánljuk nektek: Kakaókatona és Tejhercegnő, A barátság olyan, mint a mérleghinta, A játszótér olyan, minta dzsungel, Az internet olyan, min a pocsolya.
Bajzáth Mária Népmesekincstár sorozata
A világ népmeséit egy-egy tematika, illetve korcsoport mentén közreadó Népmesekincstár sorozat minden kötetének a polcunkon a helye. A sorozat 3. része tavaly jelent meg az iskolásoknak. A mesékben sokféle élethelyzettel, választással és történettel találkozhattok egészen kisgyermek kortól. Igazán remek válogatás, amely kiegészül egy pedagógusoknak szóló gyakorlati kézikönyvvel is.
Ranschburg Jenő: Gyerekségek
„Egész életemben két dolog érdekelt igazán: a világ megértésének, átélésének sajátos gyermeki formái és az irodalom. Ha meggondoljuk, ez a kettő nincs is olyan távol egymástól, mint első pillanatra hisszük…” – Dr. Ranschburg Jenő. Csak kevesen tudják, hogy milyen jó verseskötetet is írt, amelyet érdemes a felnőtteknek is forgatni. Hangoskönyv formájában is elérhető. Természetesen többi könyvét is szívesen forgatjuk, számos előadása pedig elérhető a Youtube-on.
Az alkotás, közös alkotás terápiás és kapcsolatépítő jellegével már rengetegen foglalkoztak. Mi egy válogatást készítettünk a budapesti legjobb művészeti foglalkozásokról. És több olyan programot, csapatot is ajánlottunk már, amelyet nagyon fontosnak tartunk. Készítettünk interjút a Mindenki tud rajzolni! könyvek alkotóival, legutóbb pedig a Nézd, ez én vagyok című szuper foglalkoztatót próbáltuk ki.
„Amíg kicsi voltam és okos és kedves és szép, mindig tudták, hogy kire hasonlítok. Amióta nagy vagyok, és ütődött és nyegle és idétlen, csak ülnek és sóhajtoznak, hogy kire ütött ez a gyerek.” Janikovszky Éva örök tanulságokat tartalmazó könyveit mindig jó elővenni kicsiknek és nagyoknak egyaránt, hiszen humor nélkül nincs gyereknevelés.
Az éjszaka leple alatt furcsa kép kerül az osztály facebook oldalára: esetlen alak minionjelmezben, felette a falra írt felirat: Az osztály vesztese! Az osztályfőnök tombol, a diákok gyanakodva méregetik egymást. Tettesnek se jó lenni, de áldozatnak még rosszabb. Egy osztálynyi gyerek életét ismerjük meg mindenestül, miközben velük izguljuk és szorongjuk végig ugyanazt a pár napot a felkeléstől a feleltetéseken át a napköziig. Vajon ki tette és miért? 11-18 éveseknek ajánlott regény, és egy szuper interjú a könyv kapcsán itt.
És néhány gyakorlati tanács:
- A szülő tükör, ezt már rengeteg helyen olvashattuk és nap mint nap tapasztaljuk. Ha mi nem vagyunk rendben, önértékelési problémáink vannak, ne várjuk, hogy a gyerekünk kiegyensúlyozott legyen. Természetesen vannak az életben nehéz szakaszok, és nem baj, ha kimutatjuk az érzelmeinket, fájdalmunkat. Érdemes az önfejlesztéssel is foglalkozni, mert csak az tud segíteni, aki maga is rendben van.
- Ne programozzuk a gyereket (jaj, de rossz vagy, milyen hisztis vagy stb.), mert akkor nyilván bele is „ragad” egy szerepbe. (A skatulyázás sajnos pedagógusok részéről is elég gyakori.)
- Emeljük ki a pozitívumokat, de ne dicsérjük meg gyerekünk minden megnyilvánulását, mert nyilván az „életben” sem ezt kapja mindenhonnan. Ha máshol nem dicsérik olyan gyakran, akkor inkább önbizalmát fogjuk csökkenteni, hiába az ellenkezője a célunk. (Erről bővebben olvashattok az Amit rosszul tudunk a gyerekekről c. könyvben is.)
- Soha ne mondjunk olyan mondatokat a gyerekeinknek, hogy „Buta vagy, ügyetlen vagy stb.”. Ha muszáj nyilatkozzunk, akkor ne őt, hanem inkább a tetteit minősítsük. (Pl. ne mondjuk soha, hogy „jaj, de irígy, rossz vagy, mert elvetted xy játékát”, helyette „nem esik jól xy-nak, hogy elveszed a játékát, menj oda hozzá és kérd el vagy kérdezd meg, nem akar-e egy kicsit cserélni velünk”, és még számos példát hozhatnánk…) Egyik előadásában és számos könyvében Bagdy Emőke is külön felhívja erre a figyelmet, és mellette számos gyerekekkel foglalkozó szakember. És mit mondjunk sokszor? „Tudom, hogy meg fogod tudni csinálni.”
- Az önbizalom rengeteg dologgal összefügg és különböző életszakaszokban hullámzó erősségű, viszont gyökerei a csecsemő korban alakulnak ki. Ha a gyerekben nem alakul ki a megfelelő kötődés, ha a szülei nem reagálnak egészen kis kortól érzelmi reakcióikra (sírásra, ölbe kívánkozás), akkor az egész világ felé sem biztos, hogy megfelelő módon nyit majd. A kötődés nyilván kapcsolatban van az önbizalommal, és a későbbi párkapcsolatokra is erőteljesen kihat.
- Tanítsuk meg, hogy lehet hibázni, sőt vállaljuk fel saját hibáinkat, és emeljük ki erősségeit, hogy ő miben jó. Abban hogy miben jó pedig úgy tudunk segíteni, hogy rengeteg olyan lehetőséget adunk neki, hogy kipróbálja magát akár különböző sportokban, zenében, alkotásban.
- Mindig hallgassuk meg! Ne szalasszuk el a pillanatot azzal, hogy most nincs időnk, rohanunk, le kell feküdni, indulni kell, mert soha vissza nem térő alkalmak ezek. Párszor megtörténik, és utána meg már hiába szeretnénk, hogy meséljen gyerekünk. És ez nem is a legkisebb korban, hanem kamasz korban lesz problémás, amikor amúgy is elég hullámzó a szülő-gyerek kapcsolat.
- Ne hasonlítsuk másokhoz, a szomszéd gyerekéhez, bárkihez.
- Az elfogadás és a szeretet az, amivel biztosan csak jót tehetünk. Néha túlságosan meghatározzák az anyukák főként az első gyerek születése előtt, hogy milyen gyereket szeretnének (erről Ranschburg Jenő is több alkalommal kitért több könyvében és előadásaiban), és ha ez nem így történik, akkor bizony problémásan alakulhat az egész gyermek-szülő kapcsolat. El kell fogadni, ha más temperamentumú gyereket kaptunk, mint amire számítottunk, és itt megint visszatérünk a kiindulóponthoz, amely a szülő önismerete és önértékelése, amely az egyik alapja a gyermek-szülő viszonynak is.
Ha szeretnétek értesülni a legjobb gyerekprogramokról és válogatásainkról, új családbarát helyekről és ingyenes eseményekről, érdemes feliratkozni hírlevelünkre itt, és csatlakozni Fb oldalunkhoz.